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Logbuch Lehre

Gemeinsame Lehrveranstaltung mit der Stanford University – Expanding Engineering Limits: Culture, Diversity and Gender

29. Oktober 2015 | von

Summer School mit der Stanford University (Foto: Jasmin Blomeyer)Vom 21. bis 25. September nahmen 15 RWTH-Studierende der Ingenieur- und Sozialwissenschaften an der Summer School „Expanding Engineering Limits: Culture, Diversity and Gender“ an der Stanford University teil. Die Veranstaltung war eine Kooperation zwischen der Brückenprofessur Gender und Diversity in den Ingenieurwissenschaften (GDI) an der Fakultät für Bauingenieurwesen, der Fakultät für Ingenieurwissenschaften und dem Hasso Plattner Institute of Design at Stanford, der sogenannten d-school der Stanford University.

Im Rahmen dieser Summer School hatten die Aachener Studierenden die Möglichkeit einen fundierten Einblick in die Wechselwirkungen von Technik und Gesellschaft zu erhalten und sich gemeinsam mit Studierenden der Stanford University in internationalen und interdisziplinären Teams auszutauschen. „Die einwöchige Arbeit mit den deutschen Studierenden war einfach unglaublich! Ein Schwerpunkt der diversen Seminare war es, persönliche Geschichten von Menschen mit unterschiedlichen Lebenserfahrungen zu teilen und unsere trans-atlantische Partnerschaft hat uns eine einmalige Möglichkeit geboten genau das zu tun“, so Andrew Doyle, Doktorand an der Stanford University und Teilnehmer der Summer School.

Summer School mit der Stanford University (Foto: Martin Jordan)Die Studierenden erlernten unter anderem die Methode des „Design Thinking“. Bei diesem Ansatz zur Lösung komplexer Probleme erarbeiten interdisziplinäre Teams in einem gemeinsamen kreativen Prozess ganzheitliche und nutzerInnenorientierte Lösungen. „Mich fasziniert am Prozess des Design Thinking, dass die NutzerInnen im Fokus stehen und die Herangehensweise sehr multidisziplinär ist. Dies erweitert die problemorientierte Arbeitsweise, die ich aus meinem Studium kenne, um eine nutzerInnenorientierte Perspektive. Design Thinking hat mir gezeigt, dass Diversität ein Schlüssel zur Innovation ist“, so David Engelhardt, Student im Bachelorstudiengang Wirtschaftsingenieurwesen Fachrichtung Maschinenbau und Teilnehmer der Summer School. Im Rahmen des einwöchigen Aufenthalts an der Stanford University haben sich Studierende in transnationalen Arbeitsgruppen zusammengefunden, in denen sie im Laufe des Semesters ein gemeinsames Projekt bearbeiten werden. Michelle Rudolph, Studentin im Masterstudiengang Umweltingenieurwissenschaften berichtet von Ihren Erfahrungen im internationalen Team: „Wir arbeiten in einem sehr unterstützenden und kreativen Team und setzen genau das um, was mich dazu bewogen hat Umweltingenieurwissenschaften zu studieren: die Integrierung von Erkenntnissen aus den Sozial- und Gesellschaftswissenschaften in die ingenieurwissenschaftliche Entwicklungszusammenarbeit.“

Summer School mit der Stanford University (Foto: Jasmin Blomeyer)Bis Dezember findet an beiden beteiligten Hochschulen ein parallel laufender Follow-Up-Kurs statt, der die gewonnenen Erkenntnisse vertieft. Die Sitzungen werden gemeinsam von Lehrenden aus Aachen und Stanford bzw. internationalen Gastvortragenden gestaltet. Mit Hilfe eines Videokonferenzsystems kann die Veranstaltung an beiden Standorten gleichzeitig stattfinden. „Die Summer School und die darauf folgenden parallelen Lehrveranstaltungen waren für beide Seiten ein spannendes Experiment, das uns dank der tollen Teams in Aachen und Stanford, motivierten Studierenden, inspirierenden GastrednerInnen und einer zuverlässigen technischen Ausstattung rundum geglückt ist. Damit haben wir einen soliden Grundstein für weitere Kooperationen gelegt“, meint Prof. Carmen Leicht-Scholten, die verantwortliche Professorin vom GDI der RWTH Aachen, die die Summer School und Lehrveranstaltung gemeinsam mit Ihrer Kollegin Sheri D. Sheppard, Professorin an der Design Group of Mechanical Engineering (Center for Design Research, Stanford University) konzipiert hat.

(Text: Jasmin Blomeyer)

 

[englisch version]

Joint Course with Stanford University – Expanding Engineering Limits: Culture, Diversity and Gender

Joint Course with Stanford University (Photo: Jasmin Blomeyer)Fifteen engineering and humanities students from RWTH Aachen University participated in the „Expanding Engineering Limits: Culture, Diversity and Gender“ Summer School at Stanford University from September 21 to 25. The event was a collaboration between the bridging professorship Gender and Diversity in Engineering (GDI) at the Faculty of Civil Engineering at RWTH Aachen University, the Faculty of Engineering and the Hasso Plattner Institute of Design at Stanford, the so-called d-school at Stanford University.

As part of the summer school the students from Aachen had the opportunity to gain insights into the relationships between gender and diversity perspectives and the engineering sciences and to discuss their newly acquired knowledge with the Stanford students in international and interdisciplinary teams. “Working with the German students for a week was absolutely incredible! One primary focus of diversity classes is to get a chance to share personal stories with people who have had different experiences in life, and our cross-Atlantic partnership provided an unparalleled opportunity to do just that,” said Andrew Doyle, doctoral candidate at Stanford University and summer school participant.

Joint Course with Stanford University (Photo: Martin Jordan)Among other things, the students got an introduction to the method of “Design Thinking”. In this approach, interdisciplinary teams solve complex problems in a common creative process, which leads to the development of user-oriented solutions. “What fascinates me about the Design Thinking process, is that users are at the focus and the approach is very multidisciplinary. This expands the problem-oriented approach to working that I learned during my studies to include a user-oriented perspective. Design Thinking showed me that diversity is key to innovation,” stated David Engelhardt, a student in the Bachelor’s course of study business administration and engineering with a specialization in mechanical engineering and a participant in the summer school. During the one-week stay at Stanford University students formed transnational working groups, in which they will work on a joint project over the course of the semester. Michelle Rudolph, an environmental engineering Master’s student, reports about her experiences in the international team: “We are working in a very supportive and creative team and are implementing exactly what moved me to study environmental engineering: the integration of discoveries in the social sciences into developmental collaboration in engineering.”

Joint Course with Stanford University (Photo: Jasmin Blomeyer)From now on until December a follow-up course is being offered at RWTH Aachen University and Stanford University to deepen the knowledge the students gained. The course is designed by both instructors in Aachen and Stanford as well as international guest speakers. The course is able to simultaneously take place at both locations with the help of a video conference system. “The summer school and the following parallel classes were an exciting experiment for both sides that was an overall success thanks to the great teams in Aachen and Stanford, motivated students, inspiring speakers, and reliable technical equipment. We have formed a solid foundation for further collaboration,” says Prof. Carmen Leicht-Scholten, the coordinating professor from the GDI and RWTH Aachen, who designed the summer school and course together with her colleague Sheri D. Sheppard, professor at the Design Group of Mechanical Engineering (Center for Design Research, Stanford University).

 

 

 

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