Logbuch Lehre

Summer School mit der Stanford University

18. Juni 2015 | von

[english version below]

Im Rahmen einer Kooperation zwischen der Brückenprofessur Gender und Diversity in den Ingenieurwissenschaften (GDI) an der Fakultät  für Bauingenieurwesen der RWTH Aachen und der Fakultät für Ingenieurswissenschaften und der d-school der Stanford University wird im September 2015 erstmalig die gemeinsame Summer School und der Follow-Up Kurs „Expanding Engineering Limits: Culture, Diversity and Gender“ angeboten. Die Veranstaltung bietet RWTH-Studierenden der Ingenieur- und Sozialwissenschaften (mit Technikbezug) die Möglichkeit, gemeinsam mit Studierenden der renommierten Stanford University Einblicke in die Zusammenhänge zwischen Gender- und Diversity Perspektiven und Ingenieurwissenschaften zu erhalten. Im Rahmen der Summer School an der Stanford University und des Follow-Up Kurses an der RWTH Aachen und an der Stanford University werden Studierende sich mit den Wechselwirkungen von Gesellschaft und Kultur und Technikentwicklung beschäftigen. Dabei erlernen Studierende die Methode des „Design Thinking“, einem Ansatz zur Lösung komplexer Probleme, der darauf beruht, dass interdisziplinäre Teams in einem gemeinsamen kreativen Prozess ganzheitliche und nutzerorientierte Lösungen erarbeiten.

Die Methode des Design Thinking wird am Hasso Plattner Institute of Design, der sogenannten d-school der Stanford University gelehrt und weiterentwickelt. Im Rahmen der Summer School wird Prof. Dr. Leicht-Scholten gemeinsam mit Sheri Sheppard eine pop up class am Hasso Plattner Institute of Design anbieten.

Die Summer School wird gemeinsam von Prof. Dr. Carmen Leicht-Scholten (Lehr- und Forschungsgebiet Gender- und Diversity in den Ingenieurwissenschaften, RWTH Aachen), Prof. Sheri D. Sheppard (Design Group of Mechanical Engineering, Center for Design Research, Stanford University), Shannon K. Gilmartin, Ph.D. (School of Engineering, Stanford University) und Carol B. Muller (Stanford WISE Ventures) angeboten.

RWTH Studierende der Ingenieur- und Sozialwissenschaften können sich noch bis zum 7. Juli 2015 für eine Teilnahme an Summer School und Follow-Up Kurs bewerben.

Summer SchoolDie Summer-School findet in der Zeit vom 19. bis 26. September in Stanford (Kalifornien, USA) statt. Der Follow-Up Kurs wird im Anschluss an der RWTH Aachen bis Mitte Dezember stattfinden. Studierende erhalten ein Mobilitätsstipendium.

Die Kosten für die Unterkunft während der Summer School werden erstattet. Weitere Informationen bezüglich des Bewerbung und Organisation finden Sie unter www.gdi.rwth-aachen.de/stanford.

Kontakt:

Bei Fragen wenden Sie sich gerne an Jasmin Blomeyer, Referentin für Internationalisierung der Fakultät für Bauingenieurwesen: stanford@gdi.rwth-aachen.de

(Text: Jasmin Blomeyer)

[englisch version]

Summer School with Stanford University

Beginning September 2015, a joint summer school and follow up course on “Expanding Engineering Limits: Culture, Diversity and Gender” will be offered at Stanford University in California. This is due to a cooperation agreement between the professorship for gender and diversity in engineering (GDI) at the Faculty of Civil Engineering at RWTH Aachen University and Stanford University’s Faculty of Engineering in addition to their d-School.

This event gives RWTH students, with a background in engineering or social sciences, the opportunity to obtain insights on the relationship between gender and diversity perspectives and engineering science. Students will deal with the interaction of society, culture and technology development as part of the summer school at Stanford University and the follow-up course at RWTH Aachen and Stanford. During the course of the summer school participants will become familiar with the method of “Design Thinking”. This is an approach to solve complex problems, which is based on interdisciplinary teamwork in order to develop holistic and customer-driven solutions.

The method of Design Thinking is taught and developed at the Hasso Plattner Institute of Design, the so-called ‘d-school’ at Stanford University. As part of the summer school, Prof. Leicht-Scholten and Sheri Sheppard will offer a pop-up-class at the Institute.

The summer school is jointly organized by  Prof. Dr. Carmen Leicht-Scholten (Chair for Gender and Diversity in Engineering, RWTH Aachen University), Prof. Sheri D. Sheppard (Design Group of Mechanical Engineering, Center for Design Research, Stanford University), Shannon K. Gilmartin, Ph.D. (School of Engineering, Stanford University) and Carol B. Muller (Stanford WISE Ventures).

RWTH Students with a background in engineering or social sciences are welcome to apply for the summer school and follow-up course by July 7th 2015.

Summer School

The summer school will be held in Stanford California during the 19th – 26th of September, while the follow-up course will take place as a parallel course at both RWTH and Stanford University.

Students who are accepted to the summer school will receive a mobility grant and the cost of accommodation during the summer school will be funded. Further information regarding the application and organization can be found at www.gdi.rwth-aachen.de/stanford.

Contact: For questions, please feel free to contact Jasmin Blomeyer, international coordinator of the Faculty of Civil Engineering: stanford@gdi.rwth-aachen.de

(Text: Jasmin Blomeyer)